maandag 25 juli 2016

7 eigenschappen van een Gezonde GGz

Tijdens het project “Een Gezonde GGz” hebben meerdere bestuurders hun visie gegeven op de vraag waar een toekomstbestendige GGz-organisatie aan moet voldoen. Uit deze visies komen zeven eigenschappen naar voren die voor een toekomstbestendige GGz van belang zijn. Deze zeven eigenschappen zijn niet allesomvattend; wel zullen ze helpen deze turbulente tijden te overleven. Aan de verschillende eigenschappen kan op verschillende niveaus in de organisatie uiting worden gegeven.

Eigenschap 1: Patiënt centraal
Een Gezonde GGz blijft zich, ondanks alle stelselwijzigingen, toegenomen regelgeving en bezuinigingen, bewust om wie het werkelijk draait: de patiënt. Eén vraag staat bij een Gezonde GGz bij al het handelen centraal: “Wordt de patiënt hier beter van?”. Dit betekent ook dat verschillen tussen patiënt(groep)en geaccepteerd en geaccentueerd worden. De patiënt en diens steunsysteem worden actief bij het behandelbeleid en de behandeling betrokken. Co-creatie is een sleutelbegrip. Behandelbeleid wordt samen met de patiënt bepaald en na ieder contact wordt actief feedback gevraagd.


Eigenschap 2: Energiek
Zoals een van de bestuurders het verwoordde: “Iedereen heeft wel eens in een team gewerkt waarin je voelt: we hebben hard gewerkt, goede resultaten behaald en tegelijkertijd lol gehad en de energie bleef er vanaf spatten. Maar iedereen heeft ook wel eens in een team gewerkt waarbij je merkte: we zitten hier met veel knappe koppen bij elkaar, maar we bakken er heel gechargeerd maar bijzonder weinig van”. Die energie en vitaliteit zijn essentieel voor een Gezonde GGz.
Hoe dat te bereiken? Door professionals weer “eigenaar” te maken. Professionals weer te laten voelen: “het is ons bedrijf”. Hard werken is in een Gezonde GGz niet erg, zolang het gevoel van vrij manoeuvreren, van bewegingsruimte maar bestaat.


Eigenschap 3: Trots
In een Gezonde GGz werken medewerkers die weten dat ze belangrijk werk leveren. Die weten dat ze op professionele manier het verschil kunnen maken voor mensen die het moeilijk hebben. En die weten dat ze daarmee iets waardevols aan de samenleving bijdragen, ook in economische zin. Zonder arrogant te worden, weten ze wat ze waard zijn. Ze tonen graag deze toegevoegde waarde door ROM- en andere meetinstrumenten en zijn op zoek naar manieren hoe hun toegevoegde waarde verder aangetoond kan worden.


Eigenschap 4: Lange-termijngerichtheid
Een Gezonde GGz houdt de lange termijn voor ogen. Continu zijn ze bezig met de vraag wat zich achter de volgende bocht voor zal doen. Ze zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om bestaande zorg- en dienstverlening verder aan de wensen en behoeften van patiënten en klanten aan te passen. Of het nu gaat om behandelinnovaties, toepassingen op het gebied van e-health of veranderingen in organisatiestructuur, ze willen zichzelf verbeteren. Daarbij maken ze gebruik van korter of langer durende samenwerkingsverbanden om die vernieuwingen te realiseren.

Eigenschap 5: Wendbaar
In deze tijden waarin continue verandering één van de weinige constante factoren is, is voor een organisatie wendbaarheid een essentiële eigenschap. Het V&D-model, waarbij het hele scala aan zorg vanuit één en dezelfde organisatie wordt aangeboden, lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Een Gezonde GGz-organisatie bestaat uit losstaande wendbare zelfstandige bedrijven die zichzelf in de lucht kunnen houden. Een Gezonde GGz beschikt daarbij over gedegen systemen die relevante en betrouwbare management-informatie genereren om de organisatie bestuurbaar te houden. Aan de hand van deze informatie kunnen slagvaardig veranderingen doorgevoerd worden, mocht de omgeving daar om vragen.

Eigenschap 6: Regelgeving-proof
De toegenomen regelgeving in de GGz is een onomkeerbaar feit. Dat geldt niet alleen voor de GGz, maar geldt voor bijna elke sector in Nederland. Een Gezonde GGz is zich hier van bewust en richt haar organisatie zo in dat aan deze regelgeving kan worden voldaan. Om iedere regel hanteerbaar te maken, worden niet vijf nieuwe regels bij bedacht. Systemen worden juist zo ingericht dat professionals er zo min mogelijk last van hebben. Tegelijkertijd zijn professionals zich bewust van de toegenomen regelgeving en zien het voldoen aan regelgeving als onderdeel van hun moderne professie. Zij dragen hier hun steen aan bij.
 
Eigenschap 7: Financieel bewust
Geld speelt in de hedendaagse GGz weldegelijk een rol. Een Gezonde GGz is zich hier van bewust en monitort met behulp van adequate managementinformatiesystemen continu de opbrengst-kosten-verhouding. Ze kijkt kritisch naar de kostenstructuur en is bereid overtollige kosten overboord te gooien. In deze tijden van krimp wordt goed gekeken naar hoe de geïnvesteerde gelden zo doelmatig mogelijk kunnen worden besteed.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten